Robotica BK

Vak
Dienstverlening & Producten
Soort lesmateriaal
Keuzevakken

Voor leerlingen die graag willen programmeren en werken met robots, is dit een geweldige module. Ze gaan praktisch aan de slag met het besturen en programmeren van een robot. De leerlingen maken kennis met verschillende toepassingsvormen.

Gegevens

Dekt af:    Robotica, keuzevak 2, profiel Dienstverlening en producten.

Code:     1906

Lengte:  66 – 96 lesuren (incl. extra opdrachten)

Let op: Dit lesmateriaal is verkrijgbaar in twee versies: met Arduino en Lego MindStorms óf met Arduini en Lego SpikePrime.

Inhoud

Basiskennis
In de basiskennis duik je in de geschiedenis van de robot en ontdek je waar de robots allemaal voor ingezet kunnen worden.

Praktijkkaarten

In de praktijkkaarten ga je praktisch aan de slag. In de praktijkkaarten ga je praktisch aan de slag met Arduino, Lego Mindstorms en/of Lego Spike Prime.

 

Lego MindStorms:

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende praktijkkaarten:

  1. Robots op het vliegveld: maak met lego mindstorms een robot die zelf zijn weg vindt
  2. Een robothuisdier: met lego mindstorms maak je een robot-huisdier
  3. Zintuigen van een robot: maak met lego mindstorms een robot die zijn zintuigen gebruikt
  4. Een robot ziet meer: maak met lego mindstorms een robot die zijn zintuigen gebruikt

 

Lego SpikePrime:

  1. Robots op het vliegveld (Spike Prime): maak met Lego Spike Prime een robot die zelf zijn weg vindt
  2. Een robothuisdier (Spike Prime): hou met de hele klas een springdier-wedstijd en bouw en programmeer met Lego Spike Prime een een uniek robot-huisdier
  3. De Mission Impossible kluis (Spike Prime): bouw met Lego Spike Prime een kluis en programmeer deze zodat niemand kan inbreken
  4. Klaar voor de uitdaging? (Spike Prime): ga aan de slag met drie uitdagende Lego Spike Prime challenges: bouw een toren met een grijparm, vind je weg door het doolhof en bezorg een pakketje

 

Arduino:

  1. Stoplicht: met Arduino programmeer je zelf een werkend stoplicht
  2. Schematische weergave: je leert wat je met een schematische en realistische weergave kunt maken
  3. Geluidstoonmachine: maak met Arduino jouw eigen geluidstoon machine
  4. Rad van fortuin: met de Arduino maak je een werkend rad-van-fortuin
  5. Pinautomaat: met de Arduino zorg je voor een werkende pinautomaat

 

Extra praktijkkaarten

  1. Thermometer: je maakt met behulp van de Arduino een thermometer
  2. Digitale timer: met de Arduino maak je een digitale timer
  3. Digitale dobbelsteen: een werkende dobbelsteen die je met de Arduino gaat programmeren

Benodigdheden

Een overzicht van de benodigdheden is te vinden in het bestand ‘Inventarislijst keuzevakken BK’ op de pagina Downloads.

Afdekken eindtermen

Om te zien welke eindterm aan de orde komt per opdracht verwijzen we naar het bestand  ‘Kruisjeslijst afdekken keuzevakken BK’ op de pagina Downloads.

Dit lesmateriaal is beschikbaar.

Gratis inzage aanvragen!

Als u gratis inzage wilt in de bovenstaande module, vul dan de onderstaande gegevens in.
We zorgen dat u binnen korte tijd gratis toegang hebt tot de gewenste module.

Aanvraag werkbladen

Vul het formulier in en ontvang na validatie toegang tot de premium werkbladen van Dubbelklik